loading...
مجله اینترنتی چارچ | بزرگترین و پربازدیدترین مجله اینترنتی در ایران
وحید فرزین بازدید : 559 دوشنبه 14 بهمن 1392 نظرات (0)

اموزش اتوكشي انواع لباس زنانه و مردانه

              مجموع : اموزش اتوكشي

 

 
فوت و فن های اتو کشی
اتوی معمولی برای صاف کردن و فرم داخل پارچه‌های پنبه‌ای و کتانی مناسبتر است و برای پارچه های پشمی که نیاز به اعمال فشار بیشتری دارد اتوهای بخار مناسبتر است. بخار ایجاد شده در داخل اتوی بخار سبب می شود که پارچه بهتر صاف شود و دیگر لازم نیست که برای ایجاد فشار بیشتر اتو به پارچه ، وزنه یا کفه سنگین‌تر استفاده شود از این رو اتوهای بخار سبکتر است اتو بخار همچنین از ایجاد سوختن احتمالی پارچه جلوگیری می کند. امروزه اتوها را طوری می سازند که بتوان از آن هم به عنوان اتوی خشک و هم به صورت اتوی بخار استفاده کرد.
وات اتو – هر چه وات اتو بالاتر باشد گرمای آن بیشتر است و مدت زمان اتوكشی شما را كاهش می دهند. البته این افزایش میزان وات در قیمت نیز تاثیرگذار است و در قیمت نهایی از ۲۰ هزار تومان تا ۱۰۰ هزار تومان تفاوت قیمت ایجاد می كند.

برای جرم گیری اتو باید محلولی از آب مقطر و سركه درون اتو بخار بریزید و بگذارید اتو گرم شود و بعد از مدتی آن را بیرون بریزید وآب مقطر درون آن بریزید تا كامل تمیز شود وبعد از ریختن آب دوم روی یك تكه پارچه اتو كنید تا بخارها با فشار خارج شوند این كار را چندین بار ادامه بدهید تا دیگر جرمی باقی نماند .


 
بخار – اگر اتویی كه خریداری می كنید مجهز به قابلیت بخاردهی باشد، چین و چروك لباسها با سرعت بیشتری باز می شود.
كف نچسب – این قابلیت به شما كمك می كند اتو را به راحتی روی لباس ها كشیده و شاهد چسبندگی آنها نباشید
سیم اتصال چرخشی – سبب می شود سیم اتو چرخش ۳۶۰ درجه داشته باشد و هنگام اتوكشی سیم جایی گیر نكند.
كلید كنترل دما – كلیدی برای تنظیم نمودن میزان گرما و حرارت برای اتوكشی است كه با استفاده از آن می توانید حرارت مناسب برای پارچه هایی در جنس های مختلف را تنظیم نمایید
كلید خاموشی اتوماتیك – این قابلیت به این شرح است كه وقتی اتو برای چند دقیقه به حال خود باقی می ماند به صورت اتوماتیك آنرا خاموش می كند
هشداردهنده – زمانیكه اتو برای مدت زمانی در حالت خوابیده روی لباس گذاشته می شود، زنگ هشدار به صدا در می آید.
مخزن آب متحرك – این امكان را برای شما فراهم می آورد كه هر زمان كه نیاز داشتید محفظه اتو را از آن جدا نموده و آب كنید.
برای جلوگیری از برق افتادن لباس قبل از اتو كشیدن مقداری آب به همراه سركه به محلی كه می خواهید اتو بكشید بپاشید و هیچگاه اتو را مستقیم روی لباس نگذارید بلكه از روی یك پارچه كتانی اتو كنید.

نحوه تمیز كردن اتو
برای جرم گیری اتو باید محلولی از آب مقطر و سركه درون اتو بخار بریزید و بگذارید اتو گرم شود و بعد از مدتی آن را بیرون بریزید وآب مقطر درون آن بریزید تا كامل تمیز شود وبعد از ریختن آب دوم روی یك تكه پارچه اتو كنید تا بخارها با فشار خارج شوند این كار را چندین بار ادامه بدهید تا دیگر جرمی باقی نماند .


 
از بین بردن برق لباسها پس از اتوكشی
اتفاق می افتد كه پس از اتو كشیدن بر روی شلوار یا اشیاء اتو شده برق می افتد برای جلوگیری از این كار قبل از اتو كشیدن مقداری آب به همراه سركه به محلی كه می خواهید اتو بكشید بپاشید و هیچگاه اتو را مستقیم روی لباس نگذارید بلكه از روی یك پارچه كتانی اتو كنید.

دوام خط اتو
اگر می خواهید خط اتوی شما با دوام باشد در محل خط اتو از زیر، كركها وپرزها را كامل بردارید ودر محل خط اتو در زیر و داخل لباس مقداری صابون خشك بكشید و در محل خط اتو در روی لباس یك پارچه مرطوب بگذارید و با اتوی داغ محل مورد نظر را اتو كنید .

نكاتی برای نگهداری صحیح از اتو
۱- از وارد آمدن ضربه به اتو (مثل زمین خوردن ) خود داری نمایید.
۲- قبل از خنك شدن اتو سیم های رابط آن را دور دسته نپیچید.
۳- هر گز اتو را داخل آب قرار نداده وروی آن آب نریزید.
۴- اتو بخار را فقط تا حد مجاز آب نمایید و نه بیشتر .
۵- سیم رابط فرسوده را تعویض نموده و از سیم رابط با روكش بافته شده از نخ استفاده نمایید.
۶- برای جلوگیری از خرابی كف اتو آن را بر روی زیپ، قلاب، و سگك نكشید.
۷- برای جلوگیری از تشكیل رسوب در اتو بخار از آب بدون املاح مثل آب مقطر استفاده نمایید.

 
چگونه حرفه ای اتو بکشیم؟
پیش از انجام اتوکشی، ابتدا به علایم بین المللی روی برچسب متصل به لباس مراجعه کرده و با توجه به آن، لباس موردنظر را اتو کنید. به طور کلی چهار نماد بین المللی برای نحوه اتوکشی وجود دارد که در کنار بقیه علایم روی برچسب تمامی لباس های با دوخت استاندارد دیده می شوند. این علایم در قالب طراحی نمادین از یک اتو است که با توجه به تعداد نقاط مشکی قرار گرفته در داخل آن، مفهوم خاصی را ایجاد می کند.
۱- طرح اتو با سه نقطه مشکی در داخل آن به معنای کاربرد اتوی داغ با درجه حرارت ۲۱۰ درجه سانتیگراد است.
۲- طرح اتو با دو نقطه مشکی در داخل آن کاربرد اتوی گرم با درجه حرارت ۱۶۰ درجه سانتیگراد را نشان می دهد.
۳ -طرح اتو با یک نقطه مشکی، اشاره به کاربرد اتوی سرد با حرارت ۱۲۰ درجه سانتیگراد دارد.
۴ -چهارمین نماد نیز طراحی یک اتو با دو خط ضربدر مشکی روی آن است که با وجود چنین نمادی روی برچسب، اتو کشیدن آن لباس ممنوع است.

با لایه ای از ورق فویل آلومینیوم، سطح روی میز اتو را به صورت صاف و با دقت بپوشانید. فویل گرما را به خود جذب کرده و در نتیجه هنگام اتوکشی گرما از قسمت زیر لباس به آن منتقل می شود. به این ترتیب اتوکشی با سرعت بیشتر و نتیجه بهتری انجام می پذیرد. البته پوشش سطح فویل شده زیر اتویی با پارچه ای ضخیم از جنس کتان یا کاربرد روکش مخصوص میز اتو ضروری است. به طور کلی از آنجا که در اثر اتوکشی مداوم پوشش ثابت پارچه ای میز اتو کثیف و لکه دار می شود، کاربرد روکش های پارچه ای مخصوص الزامی است.

همواره مخزن آب اتوی بخارتان را پس از پایان اتوکشی خالی کنید. باقی ماندن آب درون آن سبب ایجاد رسوباتی می شود که در نهایت سوراخ های بخار را مسدود می کند. در چنین شرایطی قسمت آب اتو را با نیمی آب و نیمی سرکه سفید پر کرده و مدت دو الی سه دقیقه اتو را روشن نگه دارید سپس آن را خاموش کرده و برای مدت یک ساعت صبر کنید تا خنک شود و رسوبات کاملا خیس بخورند، سپس محفظه آب را خالی کرده و دوباره با آب سرد پر کنید.

حال اتو را روشن کرده و با زدن دکمه بخار، بخارها را از سوراخ ها خارج سازید. در صورتی که اتوی بخار شما فاقد دکمه مخصوص بخار بود، کافی است آن را در حالت روشن به صورت افقی روی میله های میز اتو قرار دهید تا بخارهای به همراه آثار باقی مانده از سرکه به طور کامل خارج شوند. برای اطمینان بیشتر پس از مرحله تمیز کردن و رسوب زدایی با سرکه، ابتدا از اتو برای اتو کردن ملافه یا پارچه ای کهنه استفاده کنید.

معمولا روی کف استیل اتوها، لکه های قهوه ای رنگی ایجاد می شوند که باقی ماندن آنها، سبب انتقال این لکه ها روی لباس می شود بنابراین باید آنها را با روشی تمیز کرد که به اتو صدمه وارد نشود. برای این منظور چند راهکار وجود دارد.

اول آنکه کف استیل اتو را با اسکاج نرم که به سرکه سفید یا الکل آغشته است، تمیز کنید. دوم آنکه مقداری خمیردندان را روی پارچه ای مالیده و سطح روی لکه را پوشش دهید. مدتی صبر کنید تا لایه خمیردندان خشک شود، سپس با یک پارچه نرم آن را پاک کنید. روش سوم کاربرد خمیر حاصل از ترکیب جوش شیرین و آب به جای خمیردندان است. بقیه مراحل را نیز مانند همان انجام دهید. برای جلوگیری از برق افتادگی روی لباس های به خصوص تیره رنگ و از جنس های نخی، ابریشمی، رایون و مانند اینها دو راه وجود دارد:

۱- لباس را از قسمت داخلی اتوکشی کنید.

۲- از تکه پارچه ای نخی و نمدار استفاده کنید، به این ترتیب که هنگامی که از صاف قرار گرفتن لباس روی میز اتو مطمئن شدید، تکه پارچه نمدار را روی آن پهن کرده و اتوکشی را روی سطح آن پارچه انجام دهید. حال اگر باز هم مشکل برق افتادگی به خصوص روی درزها با تمام این تمهیدات ایجاد شد، تکه پارچه ای را خیس کرده و روی سطح برق افتاده بمالید، در ضمن بقیه قسمت های لباس را با کمک پارچه ای ضخیم تر اتو کنید. اگر بی دقتی شما سبب ایجاد سوختگی جزیی روی لباس شد، به سرعت آن را در آب سرد فرو برده و چند ساعت خیس کنید یا اینکه با پارچه ای ضخیم و زبر که به آب سرد آغشته شده باشد، روی لکه را به آرامی بمالید.


هنگام اتوکشی مراقب مواد پلاستیکی به کار رفته روی لباس مانند دکمه ها، زیپ ها و همچنین زینت هایی مانند پولک، منجوق و غیره باشید زیرا احتمال آب شدن آنها وجود دارد، بنابراین برای اطمینان بیشتر، لباس های کار شده با این قبیل زیورآلات را از پشت اتوکشی کنید.

چطور راحت‌تر اتو کنیم؟
آیا برای شما هم پیش آمده که با وجود اتو کردن، باز لباستان چروک باشد؟ نکات زیر در بهتر و راحت‌تر اتو کردن به شما کمک می‌کنند.
1. اتو را در اتاق‌خواب انجام دهید تا بتوانید از تخت برای قرار دادن لباس‌ها استفاده کنید و به کمد و چوب‌لباسی‌ها دسترسی داشته باشید.

2. زمان اتو کردن را با قرار دادن یک تکه فویل زیر پارچه میز اتو کاهش دهید. فویل گرما را منتقل کرده گویی از دو طرف اتو می‌کنید.

3. از لباس‌هایی که به گرمای کم‌تر نیاز دارند، شروع کنید. لباس‌هایی که گرمای زیادی لازم دارند را آخر بگذارید.

4. در صورتی که رویه میز اتو را شسته‌اید، بگذارید نم‌دار روی میز اتو خشک شود.

5. برای جلوگیری از چروک، قبل از اتو کردن یک حوله را لوله و داخل آستین‌ها فرو کنید.

6. همچنین قسمت‌های اتو شده را آن طرف میز اتو و از خود دور نگه دارید.

7. برای جلوگیری از چروک شدن یقه، سجاف و سرآستین؛ آن‌ها را از پشت اتو کنید.

8. لباس‌های خیلی ضخیم را یک بار از تو و بار دوم از رو اتو کنید.

9. کشباف‌های آکریلیک اگر زمانی که گرم و خیس هستند، حرکت داده شوند، کش آمده، شکل و فرم خود را از دست می‌دهند. با فشار دادن اتو روی قسمت‌های مختلف آن را خشک کنید و بعد از آن که قسمت‌های اتو شده کاملا سرد شدند، آن‌ را روی میز اتو حرکت دهید.

10. در مورد لباس‌های مخمل راه راه که بدجور چروک خورده‌اند، ابتدا اتو را بالای پارچه نگه دارید تا بخار به همه جای آن برسد، سپس در حالی که هنوز نم‌دار است با کف دست بدون آن که بسوزید آن را صاف کنید.

11. در صورتی که برای آستین‌ها تخته مخصوص ندارید، از حوله لوله شده استفاده کنید یا می‌توانید مقوای لوله شده را با پارچه بپوشانید و داخل آستین‌ها کنید تا چروکی روی آن‌ها باقی نماند.

12. می‌توانید برای آهار، خود اسپری مخصوصی را با اضافه کردن 1 قاشق غذاخوری آرد ذرت به 2 پیمانه آب تهیه نمایید. تا زمان حل شدن آرد خوب هم بزنید سپس آن را داخل یک بطری اسپری تمیز بریزید. هنگام اتو کردن، کمی از آن را روی پارچه بپاشید.

13. برای حفظ براقی چیت‌های گل‌دار، هنگام اتو آن‌ها را روی کاغذ مومی قرار دهید و از پشت اتو کنید.

14. برای برق نیفتادن لباس، آن را از پشت اتو کنید.

15. برای رفع چروک کراوات، یک تکه مقوا به اندازه آن ببرید و داخل آن فرو کنید. روی آن را با پارچه تنظیف بپوشانید و به آرامی اتو بخار را فشار دهید.

16. برای جلوگیری از صاف شدن گلدوزی‌ها، آن‌ها را روی حوله‌ای ضخیم بگذارید و از پشت اتو کنید.

17. موقع اتو کردن، پلیسه‌ها را با استفاده از کلیپس کاغذ در جای خود نگه دارید. دقت کنید کلیپس روی پارچه جا نیندازد و آن را نخ‌کش نکند.


گردآوری : گروه پرتال آموزشی آرتاکاوا
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
در این سایت ما سعی کرده ایم به روزترین و بهترین آموزش ها را برای شما عزیزان فراهم کنیم.در صورتی که هر یک از آموزش هایی که در سایت قرار داده شده است را دارید و میخواهید در همین سایت قرار گیرد با آی دی تلگرامی @meshkinclub تماس بگیرید و مطالب خود را به این آی دی ارسال کنید تا در سایت قرار گیرد.
اطلاعات کاربری
آمار سایت
  • کل مطالب : 3439
  • کل نظرات : 599
  • افراد آنلاین : 17
  • تعداد اعضا : 5278
  • آی پی امروز : 282
  • آی پی دیروز : 276
  • بازدید امروز : 451
  • باردید دیروز : 847
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 2,098
  • بازدید ماه : 2,098
  • بازدید سال : 162,464
  • بازدید کلی : 21,543,902