loading...
مجله اینترنتی چارچ | بزرگترین و پربازدیدترین مجله اینترنتی در ایران
وحید فرزین بازدید : 663 یکشنبه 08 آذر 1394 نظرات (0)

بیوگرافی و اشعار جدید فاضل نظری

          مجموع :فرهنگ و هنر

 

 

 

شعر و ترانه,فرهنگ و هنر,سایت شعر,شعر غزل,غزلیات شاعران معروف,شعر عاشقانه,اشعار عاشقانه,غزلیات عاشقانه,شاعران ایرانی,شاعران معروف ایرانی,شاعران جدید ایرانی,اشعار شاعران ایرانی,شعر شاعران ایرانیغزلیات فاضل نظری,استاد فاضل نظری,غزلیات عاشقانه فاضل نظری

 

فاضل نظری شاعر و عضو شورای علمی هفتمین دوره‌ جشنواره‌ شعر فجر در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس درباره انتخاب شاعر برتر دهه اخیر کشور اظهار داشت: برای انتخاب شاعر برگزیده از نظر مردم در دهه اخیر پرسشنامه‌ای آماده و در میان اقشار مختلف قرار داده خواهد شد؛ در طراحی این نظرسنجی روایی و پایایی مدنظر قرار گرفته شده است.

به گفته وی، اما اگر قرار است سال آینده هم این اتفاق رخ دهد بنظرم باید از همین منظر و مسیر رخ ‌دهد، اما روش جمع‌آوری آن باید توسعه یابد و متولیان باید نمونه آماری را گسترده‌تر کنند و از تصادفی‌سازی بیشتری برای انتخاب‌های مصاحبه‌شوندگان استفاده کنند.

عضو شورای علمی هفتمین دوره‌ جشنواره‌ شعر فجر درباره ثمرات این مهم عنوان کرد: هر کاری در حوزه شعر که به ارتباط میان مخاطب و نویسنده مربوط شود به نظرم می‌تواند کاری خوب باشد، نشان‌دهنده توجه به موضوع مردم و مخاطبان است؛ در دوره‌ای همه می‌گفتند که شعر دچار بحران مخاطب شده و آثار از مردم فاصله گرفته و خیلی وقت‌ها مخاطب شعر، خود شاعر یا حلقه اطراف آن فرد هستند، اما این دیدگاه بنظرم امروز در حوزه شعر و داستان تغییر کرده و استانداردهای جدیدی ایجاد شده؛ اینکه یک کتاب یا مجموعه شعر به چاپ‌های متعدد برسد اصلا موضوع شگفت‌انگیزی نیست، اقبال مردم نسبت به شعر افزایش یافته چراکه لحن شعر‌ها به زبان مردم نزدیک شده و از طرفی ارتقای سطح مطالعه مردم، تبدیل شدن عموم جامعه از نسبت حداکثری عوام به یک نسبت حداقلی و بلعکس، یعنی درصد بالای جامعه کنونی ما تحصیل‌ کرده هستند، همین موارد وقتی کنار همدیگر قرار می‌گیرند می‌بینیم هم جامعه بسوی نخبه‌گری حرکت کرده یعنی مخاطب به آثار تازه شده نیاز پیدا کرده و هم اینکه آثار فرهنگی و ادبی به لحن مردم نزدیک‌تر شده‌اند، این همگرایی سبب شده ما بیشتر از گذشته شعر را در میان مردم ببینیم و آثار ادبی را با اقبال بیشتری در جامعه بیابیم.



شعر های فاضل نظری,اشعار جدید فاضل نظری,شعر های جدید فاضل نظری

 

این شاعر در ادامه ضمن اشاره به ایده خوب و خلاقانه «انتخاب شاعر برتر کشور» متذکر شد، اینکه چگونه این جایزه برگزار شود، خودش موضوعی ثانوی است که خیلی در حال حاضر اهمیت ندارد و تنها توجه به مخاطب مهم است.

وی در پاسخ به اینکه اگر در این نظرسنجی شما انتخاب شوید چه مسئولیتی در پیامد آن خواهید داشت، افزود: خود شاعران و نویسندگان هم روزگار ما نشانه‌هایی از نحوه برخورد مردم با آثارشان را دارند، (انتشار متعدد، استفاده در سایر هنرها، ساخت ملودی بر اشعار و...) هر فردی یک ارزیابی نسبی از اقبال جامعه نسبت به آثار خود دارد؛ با این انتخاب اتفاق تازه‌ای درباره آن شاعر رخ ‌نمی‌دهد و بنظرم هر فردی خود می‌داند در کجای جامعه قرار گرفته است، اما اینکه به جامعه اعلام شود و به شکل رسمی اطلاع‌رسانی شود فکر خوبی است.

عضو شورای علمی هفتمین دوره‌ جشنواره‌ شعر فجر عنوان کرد: «کم من ثناء جمیل لست اهل له نشرته» (فرازی از دعای کمیل) چه ثناهای زیبایی که من اهلش نبودم و خداوند نشر داده آنها را، فکر می‌کنم قطعا اینگونه است، اما وقتی این انتخاب از سوی مردم باشد مباهات دارد، ما باید فرهنگ تازه‌ای را در فضای رقابتی آثار هنری جا بیندازیم و آن احترام به انتخاب است، من فکر می کنم اگر از میان 5 کتاب یک کتاب انتخاب شد نویسندگان چهار کتاب باید به برگزیده نهایی تبریک گفته و بر آن نقدهایی بنویسند و نشان دهند این کارها نمادین است و حقیقت چیز دیگری است.



غزلیات شاعران ایرانی,فاصل نظری,اشعار فاضل نظری

 

 

سراینده مجموعه «گریه‌های امپراطور» بیان کرد: در تمام این سال‌ها ممکن است رسانه‌ای بر یک شاعر تاکید و برجسته سازی داشته باشند اما واقعا مردم ما طبقه خواص هستند که تحت تاثیر رسانه‌ها قرار نمی‌گیرند و خودشان انتخاب مستقل دارند. اما باید به این کار نمادین احترام گذاشت و هر فردی انتخاب شود مورد احترام بوده و دوست دارم اولین فردی باشم که به او تبریک می‌گوید.

فاضل نظری در پایان درباره رای خودش به دیگر شاعران درباره شاعر برتر دهه اخیر کشور متذکر شد؛ شاعری که بنده دوستش داشتم و فکر می‌کردم در روزگار ما متفاوت از سایرین است چند سالی‌ است به دیدار حق شتافته، اما شعرای بسیاری وجود دارند که نام بردن از هر یک شاید نفی دیگران باشد و مضاف بر اینکه فرم طراحی شده بدون نام است و اگر بخواهم اظهار نظری بکنم ترجیح می‌دهم بدون نام باشد.

 

در ادامه به تعدادی از اشعار استاد فاضل نظری توجه کنید.

 

آخر، آب و گِلش کنار نیامد

دریا با ساحلش کنار نیامد

 

برکه دلش را فروخت اما دریا

با ماه کاملش کنار نیامد

 

باز به خاک آرمید هرچه که رویید

مزرعه با حاصلش کنار نیامد

 

از تو شکایت کنم که خلق بگویند

بی سر و پا با دلش کنار نیامد؟

 

اشکم و آتش، خوشا کسی که اگر سوخت

سوخت و با مشکلش کنار نیامد



♥♥♥♥ اشعار و غزلیات فاضل نظری ♥♥♥♥

 

من که در تنگ برای تو تماشا دارم

با چه رویی بنویسم غم دریا دارم؟

 

دل پر از شوق رهایی‌ست، ولی ممکن نیست

به زبان آورم آن را که تمنا دارم

 

چیستم؟! خاطره‌ی زخم فراموش شده

لب اگر باز کنم با تو سخن‌ها دارم

 

با دلت حسرت هم صحبتی‌ام هست، ولی

سنگ را با چه زبانی به سخن وادارم؟

 

چیزی از عمر نمانده‌ست، ولی می خواهم

خانه‌ای را که فروریخته برپا دارم



♥♥♥♥ اشعار و غزلیات فاضل نظری ♥♥♥♥



ناگهان آیینه حیران شد، گمان کردم تویی

ماه پشت ابر پنهان شد، گمان کردم تویی

 

رد پایی تازه از پشت صنوبرها گذشت...

چشم آهوها هراسان شد، گمان کردم تویی

 

ای نسیم بی‌قرار روزهای عاشقی

هر کجا زلفی پریشان شد، گمان کردم تویی

 

سایه‌ی زلف کسی چون ابر بر دوزخ گذشت

آتشی دیگر گلستان شد، گمان کردم تویی

 

باد پیراهن کشید از دست گل‌ها ناگهان

عطر نیلوفر فراوان شد، گمان کردم تویی

 

چون گلی در باغ، پیراهن دریدم در غمت

غنچه‌ای سر در گریبان شد، گمان کردم تویی

 

کشته‌ای در پای خود دیدی یقین کردی منم

سایه‌ای بر خاک مهمان شد، گمان کردم تویی



♥♥♥♥ اشعار و غزلیات فاضل نظری ♥♥♥♥



ای که برداشتی از شانه‌ی موری باری

بهتر آن بود که دست از سر من برداری

 

ظاهر آراسته‌ام در هوس وصل، ولی

من پریشان‌ترم از آنم که تو می‌پنداری

 

هرچه می‌خواهمت از یاد برم ممکن نیست

من تو را دوست نمی‌دارم اگر بگذاری

 

موجم و جرأت پیش آمدنم نیست، مگر

به دل سنگ تو از من نرسد آزاری

 

بی‌سبب نیست که پنهان شده‌ای پشت غبار

تو هم ای آینه از دیدن من بیزاری؟!



♥♥♥♥ اشعار و غزلیات فاضل نظری ♥♥♥♥



سکّه‌ی این مهر از خورشید هم زرین‌تر است

خون ما از خون دیگر عاشقان رنگین‌تر است

 

رود راهی شد به دریا، کوه با اندوه گفت

می‌روی اما بدان دریا ز من پایین‌تر است

 

ما چنان آیینه‌ها بودیم، رو در رو ولی

امشب این آیینه از آن آینه غمگین‌تر است

 

گر جوابم را نمی‌گویی، جوابم کن به قهر

گاه یک دشنام از صدها دعا شیرین‌تر است

 

سنگدل! من دوستت دارم، فراموشم نکن

بر مزارم این غبار از سنگ هم سنگین‌تر است



♥♥♥♥ اشعار و غزلیات فاضل نظری ♥♥♥♥



سفر مگو که دل از خود سفر نخواهد کرد

اگر منم که دلم بی تو سر نخواهد کرد

 

من و تو پنجره‌های قطار در سفریم

سفر مرا به تو نزدیکتر نخواهد کرد

 

ببر به بی‌هدفی دست بر کمان و ببین

کجاست آنکه دلش را سپر نخواهد کرد

 

خبرترین خبر روزگار بی‌خبری‌ست

خوشا که مرگ کسی را خبر نخواهد کرد

 

مرا به لفظ کهن عیب می‌کنند و رواست

که سینه‌سوخته از «می» حذر نخواهد کرد



♥♥♥♥ اشعار و غزلیات فاضل نظری ♥♥♥♥



بگذار اگر این بار سر از خاک برآرم

بر شانه‌ی تنهایی خود سر بگذارم

 

از حاصل عمر به هدر رفته‌ام ای دوست

ناراضی‌ام، اما گله‌ای از تو ندارم

 

در سینه‌ام آویخته دستی قفسی را

تا حبس نفس‌های خودم را بشمارم

 

از غربتم این قدر بگویم که پس از تو

حتی ننشسته‌ست غباری به مزارم

 

ای کشتی جان حوصله کن می‌رسد آن روز

روزی که تو را نیز به دریا بسپارم

 

نفرین گل سرخ بر این «شرم» که نگذاشت

یک بار به پیراهن تو بوسه بکارم

 

ای بغض فروخورده، مرا مرد نگهدار

تا دست خداحافظی‌اش را بفشارم



♥♥♥♥ اشعار و غزلیات فاضل نظری ♥♥♥♥



نشسته سایه‌ای از آفتاب بر رویش

به روی شانه‌ی طوفان رهاست گیسویش

 

کجاست یوسف مجروح پیرهن چاکم

که باد از دل صحرا می‌آورد بویش

 

کسی بزرگتر از امتحان ابراهیم

کسی چنان که به مذبح برید چاقویش

 

نشسته است کنارش کسی که می‌گرید

کسی که دست گرفته به روی پهلویش

 

هزار مرتبه پرسیدم از خودم او کیست

که این غریب نهاده‌است سر به زانویش؟

 

کسی در آن طرف دشت‌ها نه معلوم است

کجای حادثه افتاده است بازویش

 

کسی که با لب خشک و ترک ترک شده‌اش

نشسته تیر به زیر کمان ابرویش

 

کسی‌ست وارث این دردها که چون کوه است

عجب که کوه ز ماتم سپید شد مویش

 

عجب که کوه شده چون نسیم سرگردان

که عشق می‌کشد از هر طرف به هر سویش

 

طلوع می‌کند اکنون به روی نیزه سری

که روی شانه‌ی طوفان رهاست گیسویش



♥♥♥♥ اشعار و غزلیات فاضل نظری ♥♥♥♥

 

پلک فرو بستی و دوباره شمردی

فرصت پنهان شدن نبود تو بردی

 

من که به پیروزی تو غبطه نخوردم

چون که شکستم، چرا دریغ نخوردی؟

 

دست تو را با سکوت و بغض گرفتم

دست مرا با غرور و خنده فشردی

 

این همه‌ی قصه‌ی تو بود که یک عمر

از همه دل بردی و دلی نسپردی

 

خاطره‌ها رفته‌اند! خاطره‌ی من

پس تو چرا مثل خاطرات نمردی

 

 

منابع : farsnews.com

bi-bahane.blogfa.com

 

غزلیات شاعران ایرانی,فاصل نظری,اشعار فاضل نظری,شعر های فاضل نظری,اشعار جدید فاضل نظری,شعر های جدید فاضل نظری,غزلیات فاضل نظری,استاد فاضل نظری,غزلیات عاشقانه فاضل نظری

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
در این سایت ما سعی کرده ایم به روزترین و بهترین آموزش ها را برای شما عزیزان فراهم کنیم.در صورتی که هر یک از آموزش هایی که در سایت قرار داده شده است را دارید و میخواهید در همین سایت قرار گیرد با آی دی تلگرامی @meshkinclub تماس بگیرید و مطالب خود را به این آی دی ارسال کنید تا در سایت قرار گیرد.
اطلاعات کاربری
آمار سایت
  • کل مطالب : 3439
  • کل نظرات : 599
  • افراد آنلاین : 8
  • تعداد اعضا : 5278
  • آی پی امروز : 51
  • آی پی دیروز : 297
  • بازدید امروز : 326
  • باردید دیروز : 1,565
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 326
  • بازدید ماه : 10,667
  • بازدید سال : 113,979
  • بازدید کلی : 21,495,417