loading...
مجله اینترنتی چارچ | بزرگترین و پربازدیدترین مجله اینترنتی در ایران
وحید فرزین بازدید : 543 چهارشنبه 29 بهمن 1393 نظرات (0)

ضرب المثل عروس ؛ خودم مي دونم

              مجموع :ضرب المثل

 

ضرب المثل ایرانی,عروس ِخودم می‌دونم

هرگاه مادری به دختر بی‌هنر و سبک­سر خود نصیحت کند که بیا و چیزی یاد بگیر و دختر خیره‌سری کند و بگوید : « بلدم اینها که چیزی نیست» مادر می‌گوید : « عروس خودم می‌دونم ! بی‌خشت خومی هم بیذار روش».

 

دختری تازه شوهر کرده بود و سر خانه بخت رفته بود اما بس که بازیگوش و لجباز بود توی خانه باباش و زیر دست مادرش هیچ کمالی یاد نگرفته بود. یک روز شوهرش گفت : «امشب یک دمپخت عدس و کلم بپز» دخترک که بلد نبود چه بایدش کرد رفت پیش پیرزن همسایه و گفت : «می‌خوام دمپخت عدس کلم بار کنم چه کارش کنم ؟» پیرزن گفت : « ننه‌جون ! اول برنجش را خوب پاک کن و چند تا آب بشور». دختر گفت: « خودم می‌دونم » بعد گفت : « پوست کلم را بیگیر و عدسشم ریگ شور کن» هنوز حرف پیرزن تمام نشده بود که باز گفت : « خودم می‌دونم »

 

پیرزن حوصله کرد و گفت : « گوشتشم تکه‌تکه کن و بوشور و تمیز کن ». باز دخترک نگذاشت حرف پیرزن تمام بشود گفت : « می‌دونم » پیرزن دنیا دیده فهمید که دخترک آب بی‌لگام خورده و تربیت نشده اما ابدا به رویش نیاورد و گفت : « وقتی که عدست پخت و برنجت دانه آمد همین که دیدی داره آبش جمع می­شه دورش را بالا بکش ...» دخترک با بی‌حوصلگی توی حرف پیرزن دوید و گفت : « می‌دونم » صحبت که به اینجا رسید و پیرزن دید فایده ندارد به همچی دخترک فضولی منع و نصیحت کند گفت « جونم ! حالو که خودت می‌دونی بی‌خشت خومی ام بیذار روش و دمش کن»

 

دخترک سبکسر گفت : « خودم می‌دونم » شب شد و شوهرو خونه اومد و زنک دمپخت را کشید. شوهرو همین که یک لقمه تو دهنش گذاشت دید این دمپخت عدس کلم نیست بلکه دمپخت گل و ریگ هست. چوب کشید به بختار دخترک، حالا نزن کی بزن ! دخترک گفت : « والله پیرزن همسایه‌مان یادم داد » مرد رفت پیش پیرزن تا گله بکند.

 

پیرزن گفت : « هرچی به زنت گفتم ای‌جوری بکن گفت خودم می‌دونم ! من هم گفتم حالو خودت می‌دونی بی‌خشت خومی ام بیذار روش !»

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
در این سایت ما سعی کرده ایم به روزترین و بهترین آموزش ها را برای شما عزیزان فراهم کنیم.در صورتی که هر یک از آموزش هایی که در سایت قرار داده شده است را دارید و میخواهید در همین سایت قرار گیرد با آی دی تلگرامی @meshkinclub تماس بگیرید و مطالب خود را به این آی دی ارسال کنید تا در سایت قرار گیرد.
اطلاعات کاربری
آمار سایت
  • کل مطالب : 3439
  • کل نظرات : 599
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 5278
  • آی پی امروز : 61
  • آی پی دیروز : 297
  • بازدید امروز : 501
  • باردید دیروز : 1,565
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 501
  • بازدید ماه : 10,842
  • بازدید سال : 114,154
  • بازدید کلی : 21,495,592