loading...
مجله اینترنتی چارچ | بزرگترین و پربازدیدترین مجله اینترنتی در ایران
وحید فرزین بازدید : 570 جمعه 11 اردیبهشت 1394 نظرات (0)

آمریکا با حمله نمایشی به داعش چه قصدی دارد؟

              مجموع :اخبار

 

 

حمله آمریکا به داعش,حمله سربازان آمریکایی به داعش

آمریکا تا کی با ایران دشمن میماند؟,ایران تا کی با آمریکا دشمن میماند؟,توافق هسته ای,حمله به داعش,تروریست های داعشی,حمله سربازان آمریکا به داعش,حمله آمریکا به تروریست های داعش,حمله هوایی آمریکا به تروریست های داعش

منابع رسمی آمریکا اعلام کردند دیدارهای جان کری، وزیر امور خارجه این کشور با مسئولان کشورهای عضو گروه موسوم به ائتلاف بین‌المللی علیه داعش تحت رهبری آمریکا در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ منجر به کسب توافق آنها برای تشدید عملیات نظامی علیه گروه تروریستی داعش شده است.

در این چارچوب ،نتیجه دیدارهای کری با برخی مقامات کشورهای عضو این ائتلاف در کنفرانس مونیخ، توافق اعضای این ائتلاف با تقویت و افزایش عملیات نظامی علیه داعش در عراق و سوریه بود. بویژه اینکه برخی از اعضای این ائتلاف به علت اختلافاتی که با آمریکایی‌ها در خصوص جزئیات عملیات نظامی داشتند از یکماه پیش عملیات هوایی را به حالت تعلیق درآورده بودند. مسئولان آمریکایی انتظار دارند با واکنش مثبت به درخواست کشورهای عضو برای تشریح عملیات نظامی و برطرف شدن نگرانی‌ آنها، اعضای ائتلاف دوباره مشارکت فعالی در نبرد با گروه تکفیری داعش داشته باشند. به نظر می رسد این اقدام آمریکا با هدف به اصطلاح دادن خون تازه ای به کالبد نیمه جان ائتلاف بین المللی علیه داعش صورت گرفته است. اکنون مقامات واشنگتن با توجه به اینکه در استراتژی امنیت ملی 2015 نیز بر مبارزه با گروههای تروریستی از جمله داعش تاکید ورزیده اند ، بدنبال آن هستند که بار دیگر اعضای نه چندان همدل ائتلاف ضد داعش را گرد هم آورده ومقدمات اقدامات نظامی جدیدی را علیه آن فراهم آورند.

حمله هوایی آمریکا به داعش,حمله آمریکا به داعش


شکل گیری ائتلاف ضد داعش

پس از واقعه 11 سپتامبر، دولت جمهوری خواه آمریکا از جنگ جهانی علیه تروریسم سخن راند و به بهانه مبارزه با این پدیده خطرناک جهان را به دو بلوك یعنی ائتلاف ضدتروريسم و کشورهای حامی تروريسم تقسيم کرد. جورج دبلیو بوش، رئیس جمهور وقت آمریکا با ادعاي مبارزه با تروريسم دستور حمله به افغانستان ودر مرحله بعد عراق صادر کرد. با این همه برخی تحلیلگران مبارزه با تروريسم را پوشش و بهانه‌اي براي لشكركشي به منطقه استراتژیک خاورمیانه از سوي امريكا اعلام كردند. اينك بار دیگر و پس از گذشت بيش از يك دهه امريكايي‌ها در چارچوب یک نبرد تبلیغاتی و سیاسی، گروه تروریستی داعش را که خود و متحدینش در شکل گیری و تقویت آن نقش مهمی را ایفا کردند، تهديدي بزرگ براي امنيت جهان و منافع غرب معرفي كرده و با تشكيل يك ائتلاف به جنگ با اين گروه تروريستي در سوريه و عراق آمده‌اند. با این همه شواهد زیادی حاکی از آن است که تشكيل ائتلاف براي مبارزه با داعش صرفا یک اقدام نمایشی است و امريكا در پس اين اقدام، به دنبال اهداف ديگري است. باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا از چندی قبل تلاش تبلیغاتی وسیعی را به راه انداخت تا بتواند متحدان منطقه ای و فرا منطقه ای آمریکا را در ائتلافی به منظور مقابله با داعش گرد هم آورد. در حال حاضر حدود 60 کشور برای مبارزه با داعش اعلام آمادگی کرده‌اند.

اهداف آمریکا

در ورای اقدام ظاهری آمریکا در مقابله با داعش در چارچوب ائتلافی بین المللی اهداف متعددی نهفته است. در واقع امريكا و غرب هر چند در موضع اعلامی خود قصد مقابله با داعش را دارند ، اما در موضع اعمالی از داعش حمایت می کنند. دلایل چندی برای این مساله وجود دارد. در وهله اول غربی ها با استناد به خشونت‌هاي داعش که تحت عنوان یک «گروه اسلامی» فعالیت می کند پروژه اسلام‌هراسي را که از مدتها قبل آغاز شده است تکمیل می کنند. در واقع پس از حملات 11 سپتامبر غرب در یک تلاش سازمان یافته مبارزه ای مستمر را با اسلام دنبال کرده و در این راه از رسانه ها، صنعت فیلم سازی و گروههای افراطی راست گرا بهره می برد. از سوی دیگر آمریکا به عنوان مهمترین حامی اسرائیل با بحران‌سازي در جهان اسلام و كشور‌هاي حامي مقاومت، امنيت رژیم صهیونیستی را تضمین می کند. هدف دیگر غربی ها افزايش تنش‌ در جهان اسلام با راه انداختن جنگ‌هاي مذهبي است، بویژه اینکه داعش نیز لبه تیز حملات خود را متوجه شیعیان کرده است. از دیگر اهداف آمریکا قصد دارد با تقویت عملی داعش و ساقط كردن دولت قانونی سوریه و شيعيان همسو با ايران در عراق و نیز جنبش حزب الله لبنان به جمهوری اسلامی ایران ضربه بزند. ملاحظه دیگر واشنگتن ،ایجاد وضعیت دو قطبی در جهان اسلام با راه‌انداختن جنگ شيعه و سني با محوريت ايران و عربستان است. به عبارت دیگر تلاش آمریکا اساسا متوجه ایجاد تفرقه هر چه بیشتر در جهان اسلام وبراه انداختن درگیری ها و جنگهای مذهبی در نقاط مختلف خاورمیانه بویژه در حوزه خلیج فارس است.

برخورد نمایشی

به نظر می رسد برغم سروصدایی که زمامداران غربی بویژه اوباما به هنگام ایجاد ائتلاف بین المللی علیه داعش در سال 2014 به راه انداختند و ادعا کردند که برخورد قاطعی با داعش خواهند داشت، اما اکنون و پس از گذشت چند ماه از آغاز عملیات علیه این گروه تروریستی گزافه گویی آنها آشکار شده است. در این زمینه حتی وزرات دفاع آمریکا نیز اذعان کرد که ائتلاف بین المللی علیه داعش ناکام بوده است. به این ترتیب نمی توان با ترکیب و نحوه عمل فعلی ائتلاف ضد داعش امید چندانی به سرکوبی قاطع آن داشت. از سوی دیگر صداقت آمریکا در مبارزه با داعش آن هم از طریق ایجاد ائتلاف بین المللی با شرکت کشورهایی مانند عربستان سعودی، قطر و اردن وامثال آنها بشدت زیر سئوال است. چگونه این کشورها می توانند با داعش مبارزه کنند در حالی که همواره پشتیبان و حامی مالی، تسلیحاتی آن بوده وشمار زیادی از اتباع آنها جزو اعضای داعش هستند. ضمن اینکه اعضای اروپایی این ائتلاف مانند فرانسه و انگلیس نیز از حامیان اصلی گروهای تروریستی در سوریه بوده اند و اکنون نیز اتباع آنها در داعش حضور قابل توجهی دارند. در واقع مشکل آمریکا و متحدان آن در این ائتلاف این است که هر چند ادعا می کنند همه تلاش خود را علیه داعش به کار می گیرند، اما این تلاش ها نه برای پیروزی بلکه  اقدامی صرفا برای رفع تکلیف است.

حمله سربازان آمریکا به داعش,دستگیری تروریست های داعش


ائتلاف بین المللی علیه داعش با وجود حملات هوایی در سوریه برای نابود کردن تاسیسات نفتی تحت کنترل  داعش در نابودی منابع وشبکه های مالی داعش توفیق چندانی بدست نیاورده است. از سوی دیگر در زمینه مبارزه رسانه ای و توجه کافی به جنایات داعش نیز ناموفق بوده است، کما اینکه حتی در مقطع کنونی نیز جریان پیوستن به داعش حتی در بین اتباع غربی همچنان ادامه دارد. در عین حال این ائتلاف در محافظت از غیر نظامیان  از گزند و آسیب حملات و بمباران های هوایی نیز ناکام بوده است و تاکنون هیچ راهبردی برای مبارزه موثر با داعش و بویژه  جلوگیری از پیوستن افراد جدید به این گروه افراطی نیافته است. بویژه اینکه با حملات تروریستی اخیر در پاریس معلوم شد که حتی کشورهای عضو این ائتلاف نیز از گزند داعش در امان نیستند. از همه مهمتر اینکه ائتلافی که در ظاهر برای نابود کردن داعش بر پا شده،  از کشورهای غربی و عربی تشکیل شده که در اصل  خود باعث و بانی داعش بوده اند و برخی از آنها همچنان به حمایت از این گروه تروریستی ادامه می دهند. مساله دیگر ناتوانی آمریکا و متحدانش در حمایت و محافظت از افراد غیر نظامی در مناطق تحت کنترل داعش است. آمریکا در سپتامبر 2014 استانداردهای در نظر گرفته شده در سال 2013 را برای کاهش تلفات غیر نظامیان تنزل داد. بدین ترتیب، نیروهای مسلح آمریکا می توانند در صورت استقرار تروریست های تکفیری در یک منطقه، «بدون نگرانی از آسیب های جانبی ناشی از حملات برای غیر نظامیان»، این مناطق را هدف قرار دهند. نتیجه این تصمیم تاکنون بصورت تلفات فزاینده غیر نظامیان بویژه در سوریه متبلور شده است. نکته آخراینکه با وجود گزارش های متعدد در باره ارسال محموله های تسلیحاتی توسط هواپیماهای ترابری ناشناس به داعشی های تحت محاصره در چندین نقطه عراق، آیا واقعا آمریکا در ادعای مبارزه با داعش صادق است یا اینکه به بهانه مبارزه با داعش صرفا در پی تثبیت حضور نظامی خود در عراق و ایجاد پایگاههای نظامی  در این کشور است؟

 

اخبار,اخبار سیاسی,اخبار آمریکا,خبرهای آمریکا,اخبار امروز آمریکا,حمله آمریکا به داعش,حمله هوایی آمریکا به داعش,هدف آمریکا از حمله به داعش,اهداف آمریکا از حمله به داعش,هدف های اصلی آمریکا از خاورمیانه,اهداف اصلی آمریکا در خاورمیانه

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
در این سایت ما سعی کرده ایم به روزترین و بهترین آموزش ها را برای شما عزیزان فراهم کنیم.در صورتی که هر یک از آموزش هایی که در سایت قرار داده شده است را دارید و میخواهید در همین سایت قرار گیرد با آی دی تلگرامی @meshkinclub تماس بگیرید و مطالب خود را به این آی دی ارسال کنید تا در سایت قرار گیرد.
اطلاعات کاربری
آمار سایت
  • کل مطالب : 3439
  • کل نظرات : 599
  • افراد آنلاین : 7
  • تعداد اعضا : 5278
  • آی پی امروز : 348
  • آی پی دیروز : 292
  • بازدید امروز : 1,157
  • باردید دیروز : 505
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,938
  • بازدید ماه : 5,571
  • بازدید سال : 108,883
  • بازدید کلی : 21,490,321